5 Brein- en spierweetjes met slimme, krachtige tips


In deze blog 5 Brein- en spierweetjes met slimme, krachtige tips

Je hersenen en spieren hebben elkaar meer nodig dan je denkt. Met de 5 brein- en spierweetjes uit dit blog kun je jezelf krachtiger én slimmer maken.

1. Je spieren bevatten ook een zintuig

In je spieren zitten speciale zintuigcellen. Deze spierspoeltjes meten hoeveel en hoe snel een spier wordt gestretcht en geven dit door aan je hersenen. Je hersenen vergelijken de actuele positie van het lichaam met de gewenste positie van het lichaam, en communiceren weer terug naar de spieren als de positie moet worden bijgesteld. Bijvoorbeeld als je iets tilt of een beweging maakt. Hiervoor is het belangrijk dat spierspoeltjes goed functioneren.

Krijg meer kracht in je spieren

Heb jij zwakke spieren en lukt het je niet om deze sterker te maken? Dan kan een therapeut je spieren in combinatie met je spierspoeltjes behandelen. Spieren en spierspoeltjes worden bijvoorbeeld gestretcht en langer gemaakt, zodat de juiste informatie tussen spieren en hersenen wordt gecommuniceerd. Het resultaat: je spierfunctie herstelt en je krijgt weer meer kracht in je spieren.

2. Door je spieren te gebruiken, kun je beter nadenken

Beweging stimuleert de doorbloeding van je hele lichaam. Oók in je hersenen. Hoe beter de doorbloeding in je hersenen, hoe meer zuurstof alle hersendelen krijgen en hoe beter ze kunnen functioneren.

Doe makkelijker kennis op

Wil je iets nieuws leren of je kennis bijspijkeren? Maak van tevoren een wandeling, fietstochtje of ga sporten. Hierdoor verbetert de gehele doorbloeding in je lichaam. En dus ook in je hersenen, waardoor je makkelijker nadenkt en je beter kunt concentreren.

3. Stress zorgt voor spierafbraak

Stress kost je lichaam extra energie. Bij langdurige stress kan je lichaam uiteindelijk de bouwstoffen van je spieren gebruiken om energie (glucose) vrij te maken. Dit kan ten koste gaan van je spiermassa, waardoor je uiteindelijk ook spierkracht verliest.

Blijf sterk met antistressvoeding

Zorg dagelijks voor voldoende omega-3 in je voeding. Deze gezonde vetzuren verminderen de productie van cortisol. Daarnaast spelen ze een rol bij de productie van het geluksstofje serotonine. Met voldoende omega-3 ben je dus beter bestand tegen stress. Ook magnesium is extra belangrijk in tijden van stress. Bij stress spannen je spieren zich meer aan dan normaal en dat kost je lichaam magnesium. Hierdoor kun je bij stress een magnesiumtekort krijgen. Terwijl magnesium belangrijk is voor sterke spieren.

4. De klok in je brein bepaalt wanneer jouw spieren het sterkst zijn

Alle cellen in je lichaam werken volgens de tijden van de biologische klok in je brein. Overdag doen cellen hele andere dingen dan ’s nachts. Ga je mee in dit natuurlijke ritme? Dan kan je lichaam optimaal opladen en functioneren.

Sport effectiever door het juiste moment te kiezen

Er is een tijdstip waarop jouw spieren het sterkst zijn. Namelijk rond 16.00 uur. Op dat tijdstip is je lichaamstemperatuur het hoogst, waardoor je spieren makkelijker kunnen bewegen en er makkelijker zuurstof – energie voor je spieren – door je lichaam wordt vervoerd. Ben je een avondmens? Dan zijn je spieren op een later tijdstip, dus ’s avonds, sterker. Bijvoorbeeld rond 20.00 uur. Ben je een ochtendmens? Dan zijn je spieren het sterkst rond de middag, bijvoorbeeld rond 12.00 uur. Bedenk dus goed hoe laat jij de sportschool in duikt.

5. Je kunt je oogspieren trainen voor betere concentratie

Als je leest kan je brein snel afgeleid zijn, doordat de gemiddelde leessnelheid (200 woorden per minuut) trager is dan de snelheid waarop je brein informatie kan opnemen. Lees je sneller? Bijvoorbeeld 300 woorden per minuut? Dan raakt je brein minder snel afgeleid. Het resultaat: je kunt je beter concentreren, waardoor je informatie beter opslaat en dus beter leert.

Train je oogspieren om sneller te lezen

Gebruik een pen bij het lezen door deze langs de regels te laten glijden. Je ogen volgen ‘gedwongen’ sneller de pen, zodat je sneller leest en minder afgeleid bent. Een andere manier is je oogspieren trainen, zodat je sneller oogbewegingen maakt en je ogen dus sneller over de tekst kunt laten gaan en het beeld scherp kan stellen. Handig als je van het ene woord naar het andere woord gaat, naar de volgende regel ‘springt’ of even een eerdere zin nog eens leest voor je begrip van de tekst. Een oefening voor snellere oogbewegingen:

  • Houd in beide handen een speelkaart (een boer, dame of heer) op ongeveer 45 centimeter afstand van elkaar (horizontaal) en op een makkelijke kijkafstand van je ogen.
  • Houd je hoofd stil en kijk van de ene kaart naar de andere.
  • Pas je snelheid aan op het scherpzien van de kaart. Eerst de hele kaart, daarna een detail op de kaart. Bijvoorbeeld de mond, de neus of een hand van de boer, dame of heer.
  • Voer de snelheid op als je merkt dat je snel kunt scherpstellen.
  • Herhaal 15 tot 20 keer en doe de oefening dan nog eens met de kaarten verticaal van elkaar én schuin van elkaar (rechtsboven en linksonder, linksboven en rechtsonder).
  • Doe de oefening 2 of 3 keer per dag.

Luister je naar informatie in plaats van dat je leest? Dan kun je interne en externe afleiders inperken door tegelijkertijd simpele tekeningetjes te maken, oftewel ‘droedelen’ (Engels: doodling).

Bronnen

Leave a comment

Hey, so you decided to leave a comment! That's great. Just fill in the required fields and hit submit. Note that your comment will need to be reviewed before its published.