5 weetjes over je brein en spieren

Je hersenen en spieren zijn nauw met elkaar verbonden. Bewegingen worden aangestuurd vanuit je brein. En je brein krijgt zuurstof mede dankzij jouw bewegingen. Lees over de 5 verbindingen tussen je hersenen en je spieren die je kunt benutten om krachtiger én slimmer te worden.

Spierspoeltjes & je brein

Als mens heb je 7 zintuigen: geur, smaak, zicht, tastzin, gehoor, intuïtie en evenwicht. Het zintuig ‘tastzin’ zit overal in je huid, maar óók in je spieren. Kun je dan met je spieren voelen? Ja! Mede dankzij speciale zintuigcellen in je spieren voel je jezelf. Je voelt je lichaam ‘bestaan’ in de ruimte. Dit zintuig wordt ‘propriocepsis’ genoemd. De zintuigcellen in je spieren, de zogeheten spierspoeltjes, meten hoeveel en hoe snel een spier wordt gestretcht. De wikkel van deze cellen stretcht namelijk met de spier mee. Deze metingen worden doorgegeven aan de kleine hersenen, die vervolgens bepalen of je lichaamspositie eventueel moet worden bijgesteld. Cruciale communicatie tussen je spieren en hersenen voor elke beweging die je maakt én om deze beweging krachtig uit te kunnen voeren.

Beweging & je brein

Als je 3 uur lang weinig beweegt en je spieren dus vrijwel niet gebruikt, ontstaan er veranderingen in je lichaam. Dat stelt onderzoekster Yvonne Hartman van het Radboud UMC in Nijmegen. Bij proefpersonen die 3 uur lang zaten nam de bloedstroomsnelheid af, konden bloedvaten minder goed de doorbloeding reguleren én nam de bloeddruk toe. Terwijl die bloedstroomsnelheid belangrijk is om je lichaam gezond te houden. Te lang zitten heeft dus een negatieve impact op je lichaam. Bovendien zijn er nu wetenschappelijke aanwijzingen dat óók in de hersenen de doorbloeding afneemt als je 3 uur lang zit. Word je meteen dom als je doorbloeding vermindert? Nee, hoor. Wel is de doorbloeding in je brein essentieel om goed te kunnen denken en leren. Beweging is dan ook goed voor je hersenwerking!

Stress & je spieren

Stress begint in de hersenen, maar reist door je hele lichaam waar het zijn invloed uitoefent. Uiteindelijk kan stress zelfs voor spierafbraak zorgen. Dat komt doordat het déze weg aflegt in je lichaam:

  1. Heb je stress? Dan sturen je hersenen een signaal naar de bijnieren om het stresshormoon cortisol aan te maken.
  2. Het cortisol wordt afgegeven aan je bloed.
  3. Je lichaam gaat nu gebruikmaken van zijn energiereserves, zodat jij net even tot het uiterste kunt gaan en het gevaar – dat voor je stress zorgde – uit de weg zou kunnen ruimen.
  4. Hiervoor geeft je lever glucose af aan je bloed, zodat je extra energie krijgt, óf je lichaam haalt glucose uit de afbraak van spieren. Uit de bouwstoffen van je spieren kan namelijk óók glucose worden vrijgemaakt.
  5. Blijf je stress houden? Dan gaat er uiteindelijk spierkracht verloren.

Daarom is het belangrijk om je lichaam bij stress extra (beschermende) voedingsstoffen te bieden. Zoals magnesium en omega-3 vetzuren.

Interne klok & je spieren

De biologische klok bevindt zich in het midden van je hersenen. Vanuit daar regelt deze interne klok je hele slaap- en waakritme. Alle cellen in je lichaam werken volgens de tijden van deze klok. Overdag doen ze hele andere dingen dan ’s nachts. Want als je slaapt, is het tijd om alles te herstellen en weer op te laden voor de volgende dag. Stem je je leven af op je biologische ritme? Dan slaap je beter, ben je fitter én haal je het meeste uit je sportactiviteiten.

Oogspieren & je brein

Je brein kun je trainen, zodat je je beter kunt concentreren en sneller kunt leren. Hoe? Via je ogen! Het zit namelijk zo:

Gemiddeld ben je als volwassene in staat om tussen de 800 en 1400 woorden per minuut te verwerken in je brein. Dat is veel, maar… het gemiddelde leestempo ligt maar op zo’n 200 woorden per minuut. Dit maakt dat er tijdens het lezen alle tijd en ruimte ontstaat voor afleidingen. Je brein kan namelijk meer aan dan je ogen met lezen kunnen bijbenen. Zo kun je tijdens het lezen gaan denken aan andere dingen of denken aan wat je allemaal vindt over wat je net gelezen hebt. Ook ben je zo tijdens het lezen makkelijk afgeleid door je omgeving. Je verliest dus je focus op wat je leest en slaat dit minder goed op in je hersenen. De oplossing: sneller lezen. Bijvoorbeeld 300 woorden per minuut. Dan is er minder tijd voor afleiding en verbetert je concentratie voor hetgeen waarmee je bezig bent: lezen en informatie verwerken.

Leave a comment

Hey, so you decided to leave a comment! That's great. Just fill in the required fields and hit submit. Note that your comment will need to be reviewed before its published.